Zmiany w komunikacji miejskiej stają się faktem
Zgodnie z zapowiedzią, od 16 października br. wprowadzone zostaną zmiany usprawniające funkcjonowanie transportu publicznego w Żyrardowie, poprawiające komfort korzystania z autobusów komunikacji miejskiej.
Założeniem wdrażanych zmian jest poprawa oferty przewozowej komunikacji miejskiej oraz możliwie jak najlepsze dostosowanie jej do aktualnych potrzeb i oczekiwań pasażerów. Chodzi tutaj m.in. o odczuwalne zwiększenie liczby miejsc w autobusach kursujących do i z dworca PKP oraz skierowanie pojazdów o większej pojemności na linię nr 2, obsługującą największą liczbą pasażerów (ul. Poznańska, Dworzec PKP, ul. Spółdzielcza). Do obsługi tej linii, w dni robocze, skierowanie zostaną m.in. autobusy elektryczne (kursujące obecnie na linii 0), dzięki czemu obsługa linii nr 2 zapewniona będzie przez nowoczesne i komfortowe pojazdy.
Kursowanie linii „elektrycznej” nr 0 ograniczone będzie do dni wolnych od pracy z uwagi na jej rekreacyjny charakter (dojazd nad Zalew Żyrardowski).
W odpowiedzi na sugestie mieszkańców, nowy rozkład jazdy zbudowany został z uwzględnieniem tzw. zasady cyklicznego taktu, celem łatwiejszego zapamiętania przez pasażerów stale powtarzających się końcówek minutowych czasu odjazdów.
Zadaniem linii nr 2, na zmodyfikowanej trasie, będzie obsługa mieszkańców największych żyrardowskich osiedli w zakresie dowozu do dworca PKP, jak również stworzenie magistralnej linii w relacji Wschód – Centrum – Zachód. Zakładana częstotliwość kursowania na tej trasie, to co 15 minut w godzinach szczytu, co 20 minut poza tymi godzinami oraz co 30 minut w dni wolne od pracy oraz w godzinach wczesnoporannych i późnowieczornych w dni robocze. Ramowe godziny (pierwszy i ostatni kurs) zakładają skomunikowanie linii z odjazdem pierwszego pociągu w kierunku Warszawy oraz ostatnim, wieczornym pociągiem powrotnym ze stolicy. Zmodyfikowana linia nr 2, pod względem przebiegu trasy oraz częstotliwości kursów, przejmie częściowo zadania dotychczasowych linii 1, 2, 4, 7, 9, celem zachowania czytelności układu komunikacyjnego.
Założeniem tras linii 3 i 5, które pełnią rolę uzupełniającą względem linii nr 2 jest obsługa południowej części miasta wraz z dojazdem do gmin sąsiednich (linia 3 do Międzyborowa w gm. Jaktorów, linia 5 do Korytowa w gm. Radziejowice). W wybranych kursach autobusy linii 5 obsługiwać będą przystanek Zalew Żyrardowski. Na wspólnym odcinku tras obu linii (od tunelu pod torami PKP do pętli Poznańska) rozkłady jazdy obu linii będą ze sobą skoordynowane (naprzemienne kursowanie). Dodatkowymi funkcjami obu linii na północ od linii kolejowej jest obsługa relacji lokalnych, przede wszystkim dojazd do najbardziej istotnych dla mieszkańców obiektów handlowych, usługowych, dojazd do szkół, a także połączenie północnej części miasta w relacji wschód-zachód bez konieczności przejazdu przed dworzec PKP. Linie 3 i 5 będą uzupełniać ofertę przewozową linii nr 2 na najbardziej obciążonym odcinku trasy między Dworcem PKP a ul. Skrowaczewskiego. Ponieważ zadaniem linii nr 2 jest możliwie najszybszy dojazd do stacji PKP oraz obsługa największych strumieni pasażerskich, linie 3 i 5 uzupełnią jej ofertę w rzadziej wybieranych przez pasażerów relacjach. Dodatkowo obsłużą dwukierunkowo ul. Parkingową (w związku z brakiem możliwości bezpiecznego zawracania autobusów), jak również sąsiadującą z nią ul. Nietrzebki. Na wspólnym odcinku ich tras założono kursowanie z częstotliwością co pół godziny w szczycie oraz co 60 minut poza tymi godzinami.
Na podstawie uzgodnień z operatorem w zakresie utrzymania obsługi połączenia Wiskitki – Żyrardów, obecne połączenie z tą miejscowością będzie zapewniała dedykowana linia nr 4 na trasie: Wiskitki – Działki – ul. Żeromskiego – ul. Wittenberga – ul. Limanowskiego – ul. Legionów Polskich – ul. Okrzei – ul. 1 Maja – ul. Mireckiego – al. Partyzantów – ul. POW – Dworzec PKP. Linia kursować będzie z częstotliwością 14 par kursów w dni robocze i 4 w soboty. Zgodnie z ustaleniami, Miasto Żyrardów pokrywać będzie koszty funkcjonowania tej linii wyłącznie w obrębie swoich granic administracyjnych.
Co z pewnością istotne dla pasażerów, podróżowanie autobusami elektrycznymi, również tymi, które po 16 października włączone zostają do obsługi linii nr 2, nadal pozostaje bezpłatne. W przypadku awarii autobusu elektrycznego bezpłatny będzie także przejazd komunikacją zastępczą. Dla łatwiejszej orientacji, autobus ten będzie oznakowany, jako przejazd bezpłatny.
Zachęcamy do zapoznania się z nowymi rozkładami jazdy↓↓↓↓