Projekt Nowoczesna szkoła-podniesienie kompetencji uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Żyrardowie, Działania 7.2 Wzmocnienie kompetencji uczniów, dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus realizowany w  ramach Programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027.

Całkowita wartość projektu  – 854 125,00 zł
Dofinansowanie z UE – 768 375,00 zł
Czas trwania projektu  01.03.2025r. -31.10.2026 r.

Głównym celem niniejszego projektu jest: poprawa dostępu i jakości kształcenia ogólnego w Szkole Podstawowej nr 2 działającej na terenie Miasta Żyrardowa.

W ramach projektu kompleksowym wsparciem zostanie objętych 200 uczniów (100K, ) oraz 20 nauczycieli (16K).

W ramach projektu będą realizowane następujące zadania:

Zadanie 1 ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZE I ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UZDOLNIENIA ORAZ UMIEJĘTNOŚCI PODSTAWOWE

Zadanie jest odpowiedzią na indywidualnie zdiagnozowane potrzeby uczniów szkoły, przede wszystkim w kontekście wyrównywania szans edukacyjnych uczniów i uczennic.

W skład zadania wchodzi:

  • Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz rozwijające umiejętności podstawowe i uzdolnienia,
  • Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z matematyki,
  • Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z j. angielskiego,
  • Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z fizyki,
  • ajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z chemii,
  • Koło zainteresowań matematyczne,
  • Koło zainteresowań z fizyki,
  • Koło zainteresowań z jęz. Obcych,
  • Koło zainteresowań z chemii,
  • Koło zainteresowań z robotyki i programowania,
  • Zajęcia rozwijające umiejętności logicznego myślenia oraz rozumienia i tworzenia informacji dla 200 uczniów.

Zadanie 2. ZAKUP SPRZĘTU DO ZAJĘĆ

Zadanie obejmuje doposażenie bazy dydaktycznej szkoły w sprzęt do zajęć prowadzonych w projekcie zgodnie z przeprowadzoną diagnozą oraz jest elementem uzupełniającym, niezbędnym do osiągnięcia celu projektu. W ramach zadania zostaną zakupione 2 monitory interaktywne.

Zadanie 3. ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI PODSTAWOWYCH DLA UCZNIÓW KL. 1-4

Zadanie wychodzi naprzeciw potrzebom rozwijania umiejętności podstawowych w zakresie umiejętności matematycznych i logicznego myślenia.

Zadanie obejmie wsparciem 30 uczniów klas 1-4.

W skład zadania wchodzi warsztat umiejętności matematycznych i logicznego myślenia
z wykorzystaniem TIK i pomocy dydaktycznych dla 30 uczniów kl. I-IV.

Zadanie 4. ROZWÓJ KOMPETENCJI SPOŁECZNO-EMOCJONALNYCH U UCZNIÓW

Zadanie wspiera rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych u uczniów. Realizacja zadania będzie odbywać się z wykorzystaniem TIK i nowoczesnych pomocy dydaktycznych do diagnozy kompetencji społecznych.

W skład zadania wchodzą:

  1. Trening zastępowania agresji i emocji negatywnych poprzez kształtowanie 12 prospołecznych postaw dla 150 uczniów.
  2. Warsztat dla ucz kl. 6-8: Rozwój umiejętności społeczno-emocjonalnych – 100 uczniów.

Zadanie 5. KREATYWNOŚĆ I INNOWACYJNOŚĆ ORAZ PRACA ZESPOŁOWA – ROZWÓJ 3 UMIEJĘTNOŚCI PRZEKROJOWYCH U UCZNIÓW

Celem zadania jest rozwój u 200 uczniów 3 umiejętności przekrojowych:

  • Cyfrowych,
  • W zakresie pracy zespołowej,
  • Związanych z kreatywnością i innowacyjnością.

Na zadanie składają się warsztat „MŁODY KREATOR” dla 200 ucz: Rozwijanie umiejętności efektywnej pracy w grupach oraz kreatywności i innowacyjności z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych + POMOCE DYDAKTYCZNE.

Zadanie 6. ROZWÓJ KOMPETENCJI W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI UCZENIA SIĘ

Zadanie ma na celu dać odpowiedź uczniom jakie sposoby nauki są dla nich naturalne i jakie metody mogą stosować aby uczenie się przynosiło przyjemność i efekt. Zadanie rozwija umiejętności przekrojowe w zakresie uczenia się 200 uczniów.

W skład zadania wchodzi:

  1. Warsztat: Indywidualne style uczenia się dla 100 ucz klas 5-8 .
  2. Zajęcia rozwijające techniki uczenia się dla 200 uczniów.

Zadanie 7. ROZWÓJ KOMPETENCJI PROEKOLOGICZNYCH UCZNIÓW

Głównym zadaniem warsztatów jest rozwijanie u 200 uczniów świadomości ekologicznej, kształtowanie proekologicznych postaw, promowanie odpowiedzialnego zachowania wobec środowiska, a także kreowanie postawy ECO. Zadanie ma na celu podniesienie poziomu wiedzy i świadomości edukacji ekologicznej.

Zadanie obejmuje warsztat dla 200 ucz: EKO-UCZEŃ – Gra edukacyjna rozwijająca wiedzę i umiejętności.

Zadanie 8. DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZ KLAS 7-8

Zadanie ma na celu wykonanie diagnozy i identyfikacji predyspozycji zawodowych u grupy 50 uczniów oraz zapewnienie im wsparcia w podejmowaniu świadomych decyzji edukacyjno-zawodowych. Celem jest rozwój świadomości uczniów odnośnie ich zdolności, umiejętności, talentów i predyspozycji, aby na tej podstawie mogli odkrywać obszary zawodowe dopasowane do ich indywidualnych zdolności psychofizycznych i kognitywnych.

W skład zadania wchodzi:

  1. Warsztat określający predyspozycje edukacyjno-zawodowe uczniów z indywidualną informacją zwrotną klas 7-8 – 50 uczniów.
  2. Indywidualne doradztwo zawodowe – 50 uczniów.

Zadanie 9. PODNOSZENIE KOMPETENCJI KADRY W PRACY Z UCZNIEM Z PROBLEMAMI EMOCJONALNO-SPOŁECZNYMI

W skład zadania wchodzi specjalistyczne szkolenia dla kadry pedagogicznej podnoszące kompetencje pracy z uczniem z problemami emocjonalno-społecznymi + POMOCE DYDAKTYCZNE.

Zadanie 10. METODYKA PRACY Z UCZNIEM – DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI NAUCZYCIELI PRACY Z UCZNIEM Z WYKORZYSTANIEM NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII

W skład zadania wchodzi:

  1. Specjalistyczne warsztaty dla 10 nauczycieli: nowoczesne metody nauki GAMIFIKACJA + POMOCE DYDAKTYCZNE.
  2. Rozwój umiejętności podstawowych z wykorzystaniem GAMIFIKACJI dla 200 uczniów.

Kompleksowe wsparcie doprowadzi do osiągnięcia następujących celów szczegółowych:

  1. Zwiększenie min. 2 umiejętności podstawowych (matematyczne, rozumienie i tworzenie informacji, wielojęzyczność, nauki przyrodnicze) przez 200 uczniów poprzez objęcie ich zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi i zajęciami rozwijającymi uzdolnienia oraz umiejętności podstawowe w sposób umożliwiający pełny rozwój indywidualnego potencjału edukacyjnego ucznia.
  2. Zwiększenie szans uczniów na rynku pracy poprzez udzielanie wsparcia w postaci doradztwa zawodowego uczniów dla klas 7-8, wspierającego ich w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej opartej na posiadanych predyspozycjach i informacjach rynku pracy.
  3. Zwiększenie min. 3 umiejętności przekrojowych 200ucz. poprzez organizację warsztatów i treningów.
  4. Zwiększenie wiedzy i umiejętności związanych z troską o klimat i środowisko- warsztaty EKO-UCZEŃ rozwijające wiedzę i umiejętności min. 200 uczniów.
  5. Zwiększenia atrakcyjności prowadzonego w szkole nauczania zarówno poprzez doposażenie bazy dydaktycznej, jak i zwiększenie kompetencji nauczycieli 10 nauczycieli z zakresu nowych metod i metodyki pracy z uczniem- doskonalenie umiejętności nauczycieli pracy z uczniem.
  6. Podniesienie wiedzy i kompetencji 20 nauczycieli z zakresu pracy z uczniem z problemami społeczno-emocjonalnymi.
  7. Doposażenie placówki w nowoczesny sprzęt niezbędny do pracy z Ucz i do osiągnięcia celu projektu poprzedzone samooceną wykonaną przy użyciu narzędzia SELFIE.