Kantor nagrodzony w konkursie Laur Dostępności
Dostosowanie zabytkowego obiektu do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami stanowi nie lada wyzwanie. Modernizacja Kantoru i adaptacja do funkcji administracji samorządowej uwzględniała szereg rozwiązań, umożliwiających swobodne załatwianie spraw w urzędzie osobom poruszającym się na wózkach oraz z innymi dysfunkcjami. Dostępność naszego Kantoru po raz kolejny zyskała uznanie w ocenie ekspertów. W konkursie Laur Dostępności Miasto Żyrardów otrzymało Nagrodę Specjalną Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.
– To kolejne wspaniałe wyróżnienie, jakie otrzymaliśmy za bycie bliżej Mieszkańców, za wsłuchiwanie się w potrzeby mieszkańców. Za wdrażanie nowoczesnych rozwiązań, dzięki którym wszystkim nam łatwiej i przyjemniej korzystać z infrastruktury obiektów publicznych – powiedział prezydent Lucjan Krzysztof Chrzanowski.
Honorowa Nagroda została przyznana podczas Wielkiej Gali Integracji zorganizowanej przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji i Bank Gospodarstwa Krajowego z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych.
To nie pierwsze docenienie Miasta Żyrardowa za zastosowane w Kantorze rozwiązania w zakresie dostępności obiektu. Przypomnijmy, że wcześniej Miasto Żyrardów znalazło się w gronie laureatów konkursu Lider Dostępności.
Kolejny raz Żyrardów staje się dobrym przykładem dla innych miast w całej Polsce. Bez barier i przeszkód. Bez wykluczenia i utrudnień.
—————————————————————————————————————————————————
Więcej na temat rozwiązań zastosowanych w zakresie dostępności zabytkowego obiektu Kantoru:
Dostępność architektoniczna
Dzięki zastosowaniu specjalnych pochylni zewnętrznych i wewnętrznych oraz windy wewnętrznej budynek Urzędu Miasta Żyrardowa jest dostępny dla osób poruszających się na wózku lub o kulach, a także z wózkiem dziecięcym.
Przed głównym wejściem do urzędu wyznaczone jest stanowisko postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.
Dodatkowo na parkingu płatnym przy budynku wydzielono odpowiednio oznakowane bezpłatne miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.
Przy dwóch wejściach do budynku znajdują się pochylnie o odpowiednich spadkach z poręczami, o nawierzchniach redukujących poślizg.
Przy wejściu głównym umieszczono obniżony dzwonek, aby w razie potrzeby skorzystać z pomocy asystenta. Do budynku można wejść z psem asystującym.
Komunikacja w obiekcie jest prowadzona poprzez szerokie korytarze i drzwi, w tym przede wszystkim dwuskrzydłowe drzwi zabytkowe o szerokości ponad normatywnej. Całe wnętrze budynku jest bezprogowe. odpowiednio doświetlone, a nawierzchnie są nie poślizgowe.
Zwrócono także uwagę na szereg dostosowań w umeblowaniu przestrzeni biurowej obiektu (obniżone lady przeznaczone do obsługi Klientów, biurka odpowiednio dostosowane wysokością i szerokością do pracy na wózkach inwalidzkich. Ciągi komunikacyjne, pola manewrowe, wysokości tabliczek informacyjnych wraz z kontrastami napisów względem tła, kontrasty ścian i posadzki.
Na pierwszym piętrze znajduje się kanapa, na której można usiąść i nakarmić dziecko, tu też w toalecie znajduje się przewijak dla niemowląt.
Miejsca siedzące wyposażone zostały w oparcia, co jest szczególnie istotne dla osób starszych.
Toalety przystosowane dla potrzeb osób z ograniczoną sprawnością znajdują się na pierwszym, drugim i trzecim piętrze.
Udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzących, głuchych i niedosłyszących były realizowane podczas całego procesu aranżacji obiektu.
Osoby z niepełnosprawnością wzroku:
W gmachu głównym, w alfabecie Braille’a, opisane są przyciski w windzie wewnętrznej. Punkt informacyjny jest usytuowany po lewej stronie od wejścia głównego, gdzie osoby z niepełnosprawnością wzroku mogą uzyskać informację o rozkładzie pomieszczeń.
Osoby z niepełnosprawnością słuchu:
Zapewniona jest obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się dla osób, które zgłoszą potrzebę tłumacza Polskiego Języka Migowego on-line przy stanowisku obsługi mieszkańca.
Na sali konferencyjnej (sali ślubów) na parterze została wykonana w posadzce instalacja stałej pętli indukcyjnej. W punkcie obsługi mieszkańca na parterze zainstalowano również pętle indukcyjną stanowiskową.
Obiekt jest wyposażony w defibrylator.