Deklaracja dostępności

Urząd Miasta Żyrardowa zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej www.zyrardow.pl Data publikacji strony internetowej: 2020-09-23. Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2021-10-22.

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Część plików nie zawiera warstwy tekstu i będą one sukcesywnie poprawiane. Wszystkie informacje zamieszczone przed 24 września 2020 r nie będą poprawiane. Niniejszą deklarację sporządzono dnia 23.09.2020 r. Oświadczenie oparto na raporcie, który został wygenerowany dzięki narzędziu https://validator.utilitia.pl/

Skróty klawiaturowe

Na niniejszej stronie internetowej dostępne są następujące skróty klawiszowe umożliwiające nawigację bez potrzeby używania urządzeń wskazujących (np. myszki):

  • TAB – Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia
  • ENTER – wejście do treści zaznaczonego elementu

Tłumacz języka migowego

Urząd Miasta Żyrardowa informuje, że osoby niesłyszące lub słabosłyszące mają zapewnioną pomoc w kontakcie z Urzędem, zgodnie z ustawą o języku migowym i innych środkach komunikowania się z dnia 19 sierpnia 2011 r.  za pomocą tłumacza języka migowego on-line.

Skorzystanie z usługi tłumacza on-line nie wymaga wcześniejszego umawiania się na wizytę. Można skorzystać z niej w dwojaki sposób:

  1. Poprzez zgłoszenie się do siedziby Urząd Miasta Żyrardowa, ul. Limanowskiego 44, 96-300 Żyrardów, gdzie znajduje się stanowisko komputerowe z dostępem do usługi. Pracownik Urzędu połączy się z tłumaczem języka migowego. Tłumacz będzie pośredniczył w rozmowie między klientem a pracownikiem Urzędu. Rozmowa odbywa się w czasie rzeczywistym.
  2. Z usługi można także skorzystać nie wychodząc z domu. Wystarczy, posiadanie sprzętu komputerowego (komputer PC, laptop, tablet) wyposażonego w kamerę oraz podłączenie do Internetu.

TŁUMACZ JĘZYKA MIGOWEGO – KLIKNIJ

Powiadomienie Urzędu o braku dostępności cyfrowej

Koordynator do spraw dostępności

  • Funkcję koordynatora do spraw dostępności w Urzędzie Miasta Żyrardowa oraz jednostkach organizacyjnych miasta pełni Aleksandra Kwasek, pracownik Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych. Do zadań koordynatora należą w szczególności zadania związane ze wsparciem osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Urząd Miasta Żyrardowa oraz jednostki organizacyjne miasta, przygotowanie oraz koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, a także monitorowanie działalności Urzędu Miasta Żyrardowa oraz jednostek organizacyjnych miasta w zakresie zapewnienia dostępności tym osobom.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub jakiegoś jej elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej lub jej elementu. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Dostępność architektoniczna

Urząd Miasta Żyrardowa, ul. Limanowskiego 44, 96-300 Żyrardów

Stanowiska postojowe:

  • Wyznaczone stanowisko postojowe dla osób z niepełnosprawnościami odpowiednio oznakowane (wyniesienia/obniżenia, nawierzchnia (kolor))

Wejście do budynku:

  • Historyczne wejścia do budynku: pochylnie
  • Nowe wejście do budynku: miejscowe podniesienie terenu

Wejście i całe wnętrze:

  • bez progów, przeszkód
  • nawierzchnie nie poślizgowe

Wejście i całe wnętrze:  odpowiednie doświetlenie, odpowiednia do przejazdu wózkiem dla osób z niepełnosprawnościami szerokość drzwi i przejść

Wnętrze:

  • zniwelowano różnicę poziomów wewnątrz budynku poprzez zastąpienie schodków pochylnią
  • brak progów w przejściach
  • Toaleta przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych

Pętle indukcyjne:

  • pętla stała instalacja w posadzce – sala konferencyjna (ślubów)
  • pętla stanowiskowa (obsługa klienta)

Winda wewnętrzna

  • Winda wyposażona w przyciski brajlowskie

Osoby z niepełnosprawnością słuchu

  • Zapewniona jest obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się dla osób, które zgłoszą potrzebę tłumacza Polskiego Języka Migowego on-line

 

Dostępność architektoniczna

Gmach Główny UM

Dzięki zastosowaniu specjalnych pochylni zewnętrznych i wewnętrznych oraz windy wewnętrznej Budynek Urzędu Miasta  w Żyrardowie jest niemal całkowicie dostępny dla osób poruszających się na wózku lub o kulach.

Drzwi wejściowe są duże i opatrzone w bardzo silne siłowniki, które mogą utrudniać ich otwieranie., dlatego w razie potrzeby można wezwać pomoc asystenta ( dzwonkiem).

Przy wejściu głównym od ulicy Limanowskiego po lewej stronie znajduje się zabytkowy dzwonek stanowiący artefakt z przeszłości, tuż pod nim umieszczono obniżony dzwonek aby w razie potrzeby skorzystać z pomocy asystenta.

Do budynku można wejść z psem asystującym.

Tuż przy wejściu do budynku jest miejski płatny parking naziemny, w ramach którego wydzielono bezpłatne miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami odpowiednio oznakowane.

Przy schodach z prawej strony wejścia głównego jest winda  wewnętrzna. Winda wyposażona jest w przyciski brajlowskie.

W budynku są szerokie ciągi komunikacyjne bez przeszkód pozwalają na swobodny dostęp osoby na wózku.

Komunikacja w obiekcie jest prowadzona poprzez szerokie korytarze i drzwi, w tym przede wszystkim dwuskrzydłowe drzwi zabytkowe o szerokości ponad normatywnej. W obiekcie jest winda obsługująca wszystkie kondygnacje użytkowe, całość budynku jest bez progowa, przy wejściach pochylnie o odpowiednich spadkach z poręczami, o nawierzchniach redukujących poślizg.

Zwrócono także uwagę na szereg dostosowań w umeblowaniu przestrzeni biurowej obiektu (obniżone lady przeznaczone do obsługi Klientów, biurka odpowiednio dostosowane wysokością i szerokością do pracy na wózkach inwalidzkich. Ciągi komunikacyjne, pola manewrowe, wysokości tabliczek informacyjnych wraz z kontrastami napisów względem tła, kontrasty ścian i posadzki.

Za windą po prawej stronie od wejścia głównego znajduje się tablica z informacją o lokalizacji poszczególnych wydziałów.

Druga tablica informacyjna podwieszona jest pod sufitem w holu.

Na pierwszym piętrze znajduje się kanapa na której można usiąść i nakarmić dziecko, tu też w toalecie znajduje się przewijak dla niemowląt.

Miejsca siedzące wyposażone zostały w oparcia i podłokietniki wraz małą architekturą zieleni stanowią doskonałe miejsce odpoczynku. Rozwiązania te są szczególnie istotne dla osób starszych oraz osób z niepełnosprawnością ruchu poruszających się o kulach, laskach, balkonikach itp.

W przestrzeni komunikacyjnej rozmieszczona została mała architektura w postaci donic z roślinami z zachowaniem zasady jednej linii istotnej dla osób z niepełnosprawnością wzroku.

Okresowo w przestrzeniach są instalowane wystawy również z zachowaniem zasady jednej linii.

Toalety przystosowana dla potrzeb osób z ograniczoną sprawnością znajdują się na pierwszym, drugim i trzecim piętrze.

Udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzących, głuchych i niedosłyszących były realizowane podczas całego procesu aranżacji obiektu.

Osoby z niepełnosprawnością wzroku:

W Gmachu Głównym w alfabecie Braille’a opisane są przyciski w windzie wewnętrznej. Punkt informacyjny oraz stanowisko strażnika jest usytuowany po lewej stronie od wejścia głównego, gdzie osoby z niepełnosprawnością wzroku mogą uzyskać informację o rozkładzie pomieszczeń.

Osoby z niepełnosprawnością słuchu:

Zapewniona jest obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się dla osób, które zgłoszą potrzebę tłumacza Polskiego Języka Migowego on-line przy stanowisku obsługi mieszkańca.

Na Sali konferencyjnej na parterze została wykonana w posadzce instalacja stałej pętli indukcyjnej. W punkcie obsługi mieszkańca na parterze zainstalowano również pętle indukcyjną stanowiskową.

Obiekt jest wyposażony w defibrylator.

W obiekcie została zaprojektowana i jest wykonywana pełna instalacja ppoż i ewakuacyjna, zgodnie z normami i zasadami projektowania uniwersalnego.

Rewaloryzacja tego zabytkowego obiektu nie tylko przyczyniła się do zachowania dziedzictwa kulturowego Żyrardowa, ale również dostosowała go do potrzeb lokalnej społeczności, a poprzez likwidację barier uczyniła go dostępnym dla nas wszystkich.

Raport-o-stanie-zapewnienia-dostepnosci-podmiotu-publicznego