Coraz mniej azbestu w naszym mieście!
Pozbyliśmy się już prawie 640 ton azbestu z terenu Żyrardowa. To bilans z ostatnich 12 lat. A jak przebiegała akcja usuwania wyrobów azbestowych w tym roku?
W 2024 roku, dzięki współpracy z mieszkańcami, zdemontowanych zostało i przekazanych do utylizacji ponad 54 tony wyrobów zawierających azbest. Prace demontażowo-utylizacyjne przeprowadzono na terenie 33 nieruchomości w Żyrardowie. A całkowity koszt usunięcia wyrobów azbestowych wyniósł 33 304,74 zł brutto.
Na realizację zadania pn.: „Usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Żyrardowa”, Miasto otrzymało dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Dotacja przyznana została w ramach Programu priorytetowego pn.: „Usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa mazowieckiego” i jej wysokość wyniosła 31 822,39 zł. Pozostałą część wartości zadania pokryto z budżetu Miasta.
Jak działa program usuwania wyrobów azbestowych?
Od kilku lat Miasto Żyrardów, zgodnie z wymogami „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski”, podejmuje działania zmierzające do całkowitego usunięcia wyrobów zawierających azbest. W 2008 roku Rada Miasta uchwaliła „Program usuwania wyrobów zawierających azbest z obiektów zlokalizowanych na terenie Miasta Żyrardowa w latach 2008-2032.
Każdego roku Urząd Miasta ogłasza dla mieszkańców Żyrardowa nabór wniosków dotyczących udziału w programie usuwania azbestu. Następnie Miasto występuje ze zbiorczym wnioskiem o dofinansowanie zadania do WFOŚiGW w Warszawie. Oferowana pomoc finansowa obejmuje zadania polegające na demontażu, odbiorze, transporcie i utylizacji azbestu zrealizowane przez wykonawcę wyłonionego przez Miasto.
Jakie mamy dotychczasowe efekty?
W latach 2012-2024, w ramach realizacji programu, udało się usunąć prawie 640 ton wyrobów zawierających azbest z 295 nieruchomości. Koszt realizacji powyższych prac wyniósł łącznie 267 107,55 zł, z czego 201 990,03 zł stanowiło dofinansowanie z środków Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
Ty też możesz pozbyć się azbestu ze swojej nieruchomości!
W przyszłym roku Urząd Miasta Żyrardowa zamierza ubiegać się o kolejne dofinansowanie. Obecnie trwa nabór wniosków o usunięcie wyrobów zawierających azbest z nieruchomości zlokalizowanych na terenie Miasta Żyrardowa w roku 2025. Wnioski oraz dodatkowe informacje można uzyskać w Wydziale Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Urzędu Miasta Żyrardowa pod numerem telefonu 46 880 06 44.