Usuwanie azbestu z terenu Żyrardowa
Urząd Miasta Żyrardowa informuje, że w ramach realizacji zadania pn.: „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z obiektów zlokalizowanych na terenie Miasta Żyrardowa”, dzięki współpracy z mieszkańcami miasta, w 2020 roku zostało zdemontowanych i przekazanych do utylizacji prawie 20 ton wyrobów zawierających azbest. Prace demontażowo – utylizacyjne przeprowadzono na terenie 18 nieruchomości w Żyrardowie, a całkowity koszt usunięcia wyrobów azbestowych wyniósł 8 872,05 zł brutto.
Obecnie trwa nabór wniosków o usunięcie wyrobów zawierających azbest z nieruchomości zlokalizowanych na terenie Miasta Żyrardowa w roku 2021
Na realizację zadania Miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Dotacja przyznana została w ramach Programu priorytetowego pn.: „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest” i jej wysokość wyniosła 5 713,79 zł. Pozostałą część wartości zadania pokryto z budżetu Miasta.
Od kilku lat Urząd Miasta zgodnie z wymogami „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski” podejmuje działania zmierzające do całkowitego usunięcia wyrobów zawierających azbest. W 2008 roku Rada Miasta uchwaliła „Program usuwania wyrobów zawierających azbest z obiektów zlokalizowanych na terenie Miasta Żyrardowa w latach 2008-2032. Każdego roku Urząd Miasta ogłasza dla mieszkańców Miasta Żyrardowa nabór wniosków dotyczących udziału w programie usuwania azbestu. Następnie Miasto występuje ze zbiorczym wnioskiem o dofinansowanie zadania do WFOŚiGW w Warszawie. Oferowana pomoc finansowa obejmuje zadania polegające na demontażu, odbiorze, transporcie i utylizacji azbestu zrealizowane przez wykonawcę wyłonionego przez Miasto.
W latach 2012-2020 w ramach realizacji programu, udało się usunąć ponad 500 ton wyrobów zawierających azbest z 206 nieruchomości. Koszt realizacji powyższych prac wyniósł łącznie 198 520,40 zł z czego 151 025,77 zł stanowiło dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
W przyszłym roku Urząd Miasta Żyrardowa zamierza ubiegać się o kolejne dofinansowanie z WFOŚiGW w Warszawie. Obecnie trwa nabór wniosków o usunięcie wyrobów zawierających azbest z nieruchomości zlokalizowanych na terenie Miasta Żyrardowa w roku 2021. Wnioski oraz dodatkowe informacje można uzyskać w Wydziale Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Urzędu Miasta Żyrardowa pod numerem telefonu 46 858 15 46.